Ekspert: En digital yuppie-æra er slut
Den frie leg og de hurtige penge hører fortiden til, og banken mangler tryllestøv. Ad spend bliver i højere grad gætværk. Apple stripper URL’er, EU begrænser dataudveksling med Meta og Google, og vores støtter skal give accept til, at vi må se, hvordan de interagerer med vores e-mails. Vores legeplads begynder i det hele taget at ændre form til det uigenkendelige. Derfor bliver 2024 en særligt spændende tid, for med udfordringer kommer kreativitet.
Artiklen er en udvidelse af Marie Lykkebo Dreiers bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024
Når vi kigger på fastholdelsen af støtter baseret på, hvor deres engagement startede, samt hvilken kilde, de er hvervet fra, så er det hverken en nyhed eller en hemmelighed, at de, der selv vælger at tilslutte sig klubben, bliver hos os længere. Det er egentlig bare logik, som skal bære vores fundraising-aktiviteter fremadrettet. Medlemsengagement handler ikke kun om at overleve, men om at trives.
Fællesskabet er guld
Vil du gerne have flere støtter? Vil du gerne have, de bliver længere? Vil du gerne have, de giver mere? Sig JA til mig og vi har knyttet bånd – vi er enige. Adfærdspsykologien kommer i højere grad til at være en vigtig brik i vores arbejde med privat fundraising. Vi kan ikke længere måle og veje alt, så vi må sætte vores lid til, at tillidsfulde relationer bringer os tættere. Vi skal skabe fællesskaber frem for forretning, fordi netop det er den gode, bæredygtige forretningsmodel.
Når animationsvirksomheden Kurzgesagt spytter velfortalte informationsvideoer ud til deres mere end 21 millioner subscribers, uden at kræve noget til gengæld, køber vi vores julegaver fra Kurzgesagts shop. Og når brugerne af den gratis, krypterede besked-app Signal, gentagne gange, frivilligt donerer penge til Signal, er det fordi vi værdsætter produkt og mission, og ikke mindst det lille anerkendelses-badge som smykker vores profil. Og når nyhedsmediet Zetland får os til at bruge vores tid og tillid på at hverve vores venner, familie og kollegaer til klub Zetland. Så er det simpelthen fordi de har knækket den adfærdspsykologiske kode - at vi føler os forbundne. Det bør inspirere os.
Vi sælger værdi
”Men vi sælger jo ikke et produkt” tænker du måske. Korrekt, vi sælger noget meget bedre: nemlig fred i verden, glade børn, sikker sex, mindre diabetes, raske floddelfiner. Det er da en klub, man har lyst til at være med i. Vi sælger virkelighed, fremtid og håb.
Vi skal simpelthen blive bedre til at tilbyde en relation, som giver værdi. Vi skal se på den samlede konverteringsrejse ikke bare 1- step, 2-step, men 20-step eller endda 100- step. Hvis det styrker relationen, er tiden og antallet mindre betydningsfuldt.
Ud over at bruge metoderne, vi allerede kender fra relationsmarketing, betyder det, at vi i højere grad må arbejde med dynamisk indhold ud fra indsigter på den enkelte platform. Det betyder, at vi må forstå og acceptere præmissen om, at den reelle konvertering er vores endegyldige måleparameter, og at vi derfor må indtænke langt flere konverteringer i en livstid uagtet om, de har økonomisk karakter. Det betyder, at vi må arbejde strategisk med vores brand som centralt fokus for vores fundraising aktiviteter. Og det betyder, at vi skal være bedre til at lytte og selvfølgelig fortsætte med at bruge alle de kreative ideer og redskaber, vi kan komme i nærheden af. Det håber jeg at se i 2024.
Om forfatteren
Marie Lykkebo Dreier er ekspert i marketing, digital fundraising og medlemsloyalitet. Hun har en baggrund som kreativ konceptudvikler og tekstforfatter toppet op med en kandidat i kommunikation og marketing. Marie har både arbejdet på bureausiden og kundesiden, og er særligt optaget af effektmåling, den gode brugerrejse og adfærdspsykologi. I dag hjælper Marie medlemsorganisationer med forretnings- og konceptudvikling som konsulent i dofundraising.