Status på fundraisingmarkedet i Danmark – ISOBROs Indsamlingsundersøgelse er udkommet
Du kan nu få et unikt indblik i hvordan fundraising i Danmark har udviklet sig de sidste tre år. ISOBRO har indsamlet og analyseret data fra 220 medlemsorganisationer.
Hvordan er de velgørende organisationers egenfinansiering strikket sammen? Kommer de fleste indtægter fra private eller er det blevet overhalet af indtægter fra fonde? Hvordan fordeler de andres indtægter sig? Ligner de os eller skiller vi os ud?
Spørgsmålene bliver alle besvaret i ISOBROs nyeste Indsamlingsundersøgelse 2023, der undersøger medlemsorganisationernes egenfinansiering i årene 2020-2022.
”Formålet med undersøgelsen er at give den enkelte organisation - såvel små som store - et indblik i indsamlingsmarkedets størrelse og udviklingen i indtægterne til inspiration i forbindelse med at udarbejde strategier og handlingsplaner for fundraising,” siger Kenneth Kamp Butzbach, generalsekretær i ISOBRO.
Styrket egenfinansiering
Det er første gang, at ISOBRO har data fra alle medlemmer i perioden, og denne gang viser undersøgelsen indtægter fordelt på dobbelt så mange kategorier end tidligere. Du kan studere udviklingen i indtægter på 14 forskellige kategorier, så som medlemskontingenter, private donationer, hus- og gadeindsamling, virksomheder, fonde og arv, genbrug og spil.
Medlemmernes egenfinansiering er i periode steget med 37,5% svarende til 2.068 mio.kr. Det er fortsat indtægter fra privatpersoner, der er den største indtægtskilde.
Her er tallene: ISOBROs Indsamlingsundersøgelse 2023
Eksplosiv vækst i fondsmidler
Derudover viser undersøgelsen også en eksplosiv vækst i indtægter fra fonde, der er steget med 108,3 procent i perioden.
”Det er endnu for tidligt at sige, om det er en del af en blivende tendens, at bidrag fra fonde er steget så meget. De ekstraordinært store donationer skyldes unægtelig Covid og krigen i Ukraine,” siger Kenneth Kamp Butzbach.
Indsamlingsundersøgelsen er offentliggjort og alle kan nu frit dykke ned i tallene bag de 14 indtægtskategorier og få en bedre fornemmelse for det marked, de agerer i.
”Jeg håber virkelig, at medlemmerne tager undersøgelsen til sig, benchmarker sig selv op imod den og bruger den til at blive endnu bedre til indsamling,” siger Kenneth Kamp Butzbach og takker for alle bidrag.