SOFII med ny artikel om ChatGPT i fundraisingbranchen
SOFII, der er en engelsk organisation af fundraisere for fundraisere, har spurgt fire eksperter om muligheder og begrænsninger ved AI inden for fundraising. Læs med herunder og få indblik i eksperternes svar.
Der bliver talt meget om AI og ChatGPT. Men hvordan kan fundraisingbranchen gøre brug af den nye teknologi, og hvad bør man have for øje? Det er netop nogle af de spørgsmål, den engelske organisation SOFII har spurgt fire fundraisere og eksperter om. De fire adspurgte arbejder alle indenfor fundraising, og har eksperimenteret med at inddrage ChatGPT i deres arbejde. Overordnet set er de alle positivt stemte, og peger på flere mulige fordele, som branchen kan gøre brug af.
Først og fremmest beskriver de, hvordan ChatGPT er et godt værktøj til at researche og idegenerere. Dertil er det et godt værktøj til at komme godt fra start, hvis man befinder sig i en skriveblokade, eller har brug for en hurtig e-mail skabelon. Fordelen i ovenstående tilfælde er, at der spares tid og ressourcer. Hvilket særligt påpeges at kunne hjælpe små nødhjælpsorganisationer, der muligvis har knappe ressourcer. Generelt skaber teknologien mulighed for, at der kan bruges mere tid på de menneskelige og kreative dele af fundraisingarbejdet.
ChatGPT har dog stadig visse fejl og mangler, som det er vigtigt at være opmærksom på. De adspurgte eksperter påpeger i den forbindelse, at ChatGPT til tider kommer med meninger serveret som fakta, uden tilstrækkelig kildekritik. Det er tilmed ikke altid let at se, hvor informationen er hentet fra. Derfor er det vigtigt at anskue teknologien som en hjælp, der fortsat kræver en menneskelig gennemlæsning og kritisk sans. Med ChatGPT er det ligeledes vigtigt, hvor meget information der kommer ind, da det påvirker de svar, der gives. Derfor kan det betale sig at bruge tid på at udpensle dine spørgsmål, så de svar der gives, bliver mere præcise.
For fundraisingbranchen påpeges det, at det unikke ved hver organisation skal bibeholdes, så den samme tilgang ikke bare kopieres gennem ChatGPT. Dertil skal det menneskelige aspekt ikke forsvinde, da det er vigtigt for branchen, der afhænger af relationer mellem mennesker. Når det er sagt, menes teknologien i fremtiden at kunne hjælpe med at effektivisere og forbedre en lang række arbejdsopgaver, da arbejde, der før ville tage timer eller dage, kan færdiggøres på sekunder eller minutter. På den måde kan vigtige opgaver prioriteres, mens mindre dagligdagsopgaver kan uddelegeres til ChatGPT, der dog stadig kræver en menneskelig supervision.
Artiklen, der er inddelt i to, kan læses i fuld format via følgende link:
SOFII · ChatGPT and fundraising – what do you need to know? (part one)
SOFII · ChatGPT and fundraising – what do you need to know? (part two)