SMILfonden vinder Fundraisingprisen 2023
Tre skarpe præsentationer af metoder og data endte med at SMILfonden løb med publikums hjerter på Fundraisingkonferencen.
Syv minutter. Ikke et sekund mere havde hver af de tre nominerede til Fundraisingprisen 2023 til at overbevise de 360 deltagere i salen om, at netop de skulle løbe med prisen og den faglige anerkendelse fra branchen.
Efter en live afstemning kunne generalsekretær Kenneth Kamp Butzbach åbne den kuvert, hvor SMILfondens navn stod. Deres fortælling om, hvordan de midt i sommerferien rykkede hurtigt og kaprede dagsordenen om de penge de stod til at miste med meldingen om Lauritz.com-konkurs. Vi har talt med Birgitte Leuranguer, der er chef for Kommunikation og Fundraising i SMILfonden om, hvad det betyder at vinde Fundraisingprisen.
Hvad betyder det for jer at vinde?
”Det er da en ære at få den anerkendelse fra alle de andre kolleger i branchen, som er så stjernedygtige selv.
Som en lille forening ikke alle kender til, har nomineringen og sejren også givet os mulighed for at italesætte vores sag. Nu ved flere derude forhåbentligt hvem SMILfonden er - nemlig dem, der hjælper børn og unge med alvorlige og kroniske sygdomme,” fortæller Birgitte Leuranguer, der er chef for Kommunikation og Fundraising i SMILfonden.
Hvorfor tror du, at folk stemte på jer?
”Der har sikkert været forskellige grunde. Måske fordi, at vi reagerede på vores omgivelser på det rette tidspunkt. Folk var rigtig sure på Lauritz, og medierne skrev om dem dag efter dag. Vi kom med en ny frisk og aktuel vinkel, som medierne straks tog til sig. At vi greb det momentum, har været afgørende for vores indsamling - det tror jeg, de fleste fundraisere ville nikke til.
Og så traf vi en hurtig beslutning om at samle ind - også selvom vi alle var på ferie - fordi timingen var den rette. Den mavefornemmelse vil jeg tro, at flere kender til,” siger Birgitte Leuranguer.
Hun og resten af holdet i SMILfonden er taknemmelige for, at der var så mange ambassadører og influencere, som bakkede op om deres sag og delte deres indsamling på deres egne kanaler. Det mener de også gjorde en afgørende forskel.
Kage til alle
Stephan Viftrup, direktør i Online Fundraising fik æren af at overrække diplomet til SMILfonden på scenen til Fundraisingkonferencen. Vi har spurgt ham, hvorfor OnlineFundraising sponsorer prisen og hvorfor det netop skal være kage til hele kontoret, som man vinder.
”For det første er det super fedt, at vi kan være med til at sikre, at branchen fejrer sig selv, og at vi kan være med til at give noget til bage til branchen, som vi gør ved at sponsorere Fundraisingprisen. Det er vigtigt, at branchen hylder sig selv, så der ikke går rugbrød i det. Med Fundraisingprisen – fra indstillinger til nominerede og vinderen skaber vi en særlig stolthed om faget,” siger Stephan Viftrup, og fortsætter:
”Kagen til afdelingen er et godt greb. Med en stor lækker kage, der er så stor, at der er til alle kollegerne på kontoret, så får fundraiserne en chance for at fortælle, at de har udrettet noget skide godt. Kagen samler kontoret og, vi håber, at der bliver klappet af fundraiserne i den forbindelse,” siger Stephan Viftrup.
Fundraisingprisen giver mulighed for at tage temperaturen på branchen og den idérigdom, der er. Alle kan indstille en person, en organisation eller en kampagne til prisen via en formular på isobro.dk. Det offentliggøres på ISOBROs platforme, når der er åbnet for indstillinger.