Samarbejde med MobilePay giver resultater
ISOBRO har igennem det sidste halve år haft et tæt samarbejde med Vipps MobilePay.
Der er gensidig interesse i at udvikle digitale indsamlingsredskaber, der gør det endnu lettere at donere til velgørenhed.
Det gik ikke ubemærket hen, at Vipps MobilePay relancerede deres app i midten af marts. Både MobilePay selv har kommunikeret aktivt til deres kunder, ligesom ISOBRO og flere andre af branchens spillere har varslet om ændringerne og hvad de ville betyde for organisationerne.
Hvad man ikke har kunnet se af den kommunikation er, at det kun var begyndelsen på et tæt samarbejde mellem ISOBRO og MobilePay. ISOBRO har i løbet af det seneste år udbygget relationen og samarbejdet med MobilePay. Det resulterede i en formel samarbejdsaftale indgået januar i år. Punkt et i aftalen lyder, at ISOBRO og MobilePay er ”enige om at arbejde sammen for at gøre indsamlingsarbejdet i Danmark lettere, og ønsker at gøre Danmark til et foregangsland for digitale donortjenester.”
Udvikler i dialog
Den aftale bliver nu for alvor rullet ud. I første omgang i forbindelse med relanceringen 12. marts.
”Vi har arbejdet tæt sammen med MobilePay for at finde en løsning til forårets landsindsamlinger. Det er lykkedes. Oprindeligt var der ikke tænkt et kommentarfelt ind, men den mulighed blev en realitet efter dialog og en workshop med MobilePay, hvor flere af ISOBROs medlemmer deltog,” fortæller Kenneth Kamp Butzbach.
Hos MobilePay er Produktchef Haavard Melby også begejstret for samarbejdet. Ja, faktisk siger han, at det ville være en dårlig forretning for MobilePay, hvis ikke de interesserede sig for, hvad deres kunders behov er.
”Vi er optaget af at udvikle i tæt samarbejde med organisationerne. Det var derfor vi rakte ud til ISOBRO i første omgang. Det er her, vi får det bedste produkt. Det er jo organisationerne, som vi gerne vil have til at bruge det, så derfor giver det ingen mening for os ikke at være i tæt dialog,” siger Haavard Melby og fortsætter:
”Vi vil gøre det så nemt som muligt at donere til velgørenhed. Vi vil skabe et digitalt produkt, som er effektivt, intuitivt og som organisationerne vil bruge.”
Administrationsgebyret er væk
Derudover har samarbejdet indtil videre resulteret i flere positive tiltag.
For det første, så er administrationsgebyret helt væk. Det må siges at være en stor fordel for de velgørende organisationer, at de kan bruge redskabet uden at skulle betale et grundlæggende gebyr.
For det andet, så er vi indtil videre er landet på et gebyr på 0,99 % af transaktionen. Vi er bevidste om, at det tilgodeser de mindre overførsler og derfor er vi også fortsat i dialog med MobilePay om en bedre rabatstruktur.
Åbner for mulighed for data på giver
Endelig taler vi sammen med MobilePay om, hvordan vi kan indgå en aftale om udveksling af data på giveren. Sammen med brancheorganisationen i Norge, Fundraising Norge, arbejder vi på en aftale, der vil give navn, telefonnummer og eventuelt CPR på giveren.
Haarvard Melby bekræfter, at de ønsker han møder fra ISOBROs medlemmer er de samme, som organisationerne efterspørger i Norge. Det handler om mere data på giveren og lavere gebyrsatser.
QR kode til faste støtter
I Norge tester de lige nu et koncept for faste støtter, det de kalder ”recurring donations”. De tester en model, hvor du blot skal scanne en QR kode og så er din faste månedlige donation registreret. Efter planen vil de teste det i Danmark i løbet af maj, fortæller Haavard Melby.
ISOBRO deler nyheder fra samarbejdet med MobilePay løbende på vores kanaler.