Uge 37: Per Stenbeck: "Fundraising handler ikke om penge"

En af fundraisingkonferencens hovednavne var svenske Per Stenbeck. Han er kendt og anerkendt inden for svensk og international fundraising, og han har præget branchen i snart fire årtier.

Stenbeck begyndte sin taletid med en refleksion over verdens tilstand, hvor der er mange gode ting at fremhæve: Mere demokrati, flere og flere lande i FN, markedsøkonomi og heraf økonomisk vækst samt en global ungdomskultur, hvor de fleste taler engelsk, ser de samme film, spiller de sammen spil og som er gode til at kommunikere på tværs af landegrænser - alt sammen gode ting, men der er også et men:

 ”Prisen vi betaler for vækst og velstand er et miljømæssigt sammenbrud. Vi taler om det, men gør ikke så meget ved det”, fastslog Per Stenbeck inden han for alvor lukkede op for sin pose med erfaring fra sine mange år som global fundraiser.

Per Stenbeck's egen fundraisingkarriere begyndte hos Red Barnet i Sverige, hvor han fra 1980-1992 var informations- og indsamlingschef i organisationen. Dengang samlede man primært penge ind via medlemmer og via få events, og indsamlingen var slet ikke professionaliseret som i dag.

”Fundraising handler ikke om penge, men handler om at tage hånd om og bekymre sig for dem, der har brug for hjælp. Det handler ikke om penge, men det man kan opnå ved at indsamle penge”, sagde Per Stenbeck, der desuden opfordrede til, at man ikke skulle være bange for at bruge penge på fundraising, men sørge for, at administration- og kampagne udgifter ikke løber løbsk i forhold til de indsamlede midler, da det kan undergrave tilliden til branchen.

”Fundraising begyndte som en frivillig ting, men er nu professionaliseret. Det var der ingenting af, da jeg begyndte. Det er godt, men der er også sket et tab af uskyldighed som følge af dette. Kan man spørge for meget? Ja, mennesker bliver trætte af gentagne forespørgsler. Men de vil gerne ringes op og have tak”, sagde Per Stenback, der også opfordrede til at se på sin strategi: Er det en ”meget fra få” eller en ”lidt fra mange”-strategi, man går efter som organisation?

Per Stenbeck fremhævede samtidig de tre mest succesfulde fundraisingkampagner de seneste 40 år – og gav dermed også svaret på, hvilken strategi der ofte er bedst. De tre største kampagner er, ifølge stenbeck: Live Aid 1985, Indsamling i forbindelse med den Asiatiske tsunami i 2004 samt Obamas første kampagne i 2009.

”Mennesker giver penge til mennesker. Ikke til organisationer. Gør dine donorer til din ven”.

Tilbage