Uge 37: "De løbende betalinger må ikke blive en sovepude, for så er man i gang med at lukke sin forretning"

Den moderne fundraiser kommer i mange størrelser og afskygninger: Nogle fundraisere bruger den allernyeste teknologi og har mange kollegaer omkring sig med samme faglighed. Andre sidder mutters alene med et Excel ark med mulige donorer. Andre igen skal først lige til at begynde med at forstå ord som ’donorrejse’ og ’indsamlingslov’. Her følger pixi-versionen af, hvad man for eksempel kunne opleve på årets konference.

På årets konference kunne man blive klog på, hvordan man motiverer og aktiverer donorer. Skotten Bernard Ross gav et veloplagt foredrag med masser af engagement og grin. Med henvisning til det forestående Brexit åbnede han sit foredrag med ordene: ”Jeg er skotte. Vil nogle af jer adoptere mig?” inden han for alvor lukkede op for posen. En af hemmelighederne bag succesfuld fundraising er blandt andet, at man ikke altid skal tage et nej for et nej: 

”Man kan sige nej på 9 forskellige måder, men kun én af dem betyder ”pis af – og fald død om”. De andre betyder bare, at man skal spørge på en anden måde”, sagde Bernard Ross blandt andet.

Svenske Per Stenbeck fortalte om fundraisingstrategier (se arkitekel her) og fondsanalytiker Birgitte Boesen gjorde forsamlingen klogere på begreber som armslængdefilantropi, kampagnefilantropi, forandringsfilantropi samt en kortlægning af de mange mia. som hvert år uddeles af de danske fonde. Der er hele 17 mia. der uddeles hvert år af knap 5000 forskellige fonde, så der ligger mange penge derude til almene formål.

En af konferencens andre oplægsholdere, iværksætteren Andreas Dirksen, fortalte veloplagt om sin egen rejse som iværksætter og skaber af en succesfuld abonnementsforretning, PlusBog, hvor man betaler et beløb om måneden og får adgang til en masse tilbud. I dag er modellen velkendt fra for eksempel Spotify og Netflix, men sådan var det ikke for 15 år siden – og her skal NGO’erne også spidse ører. Andreas Dirksen sagde blandt andet:

”Den gamle fitnessmodel holder ikke i dag. ’Ingen binding’ er fremtiden. Et markant skifte er i gang og markedsandelene  vokser meget hurtigt. De gamle dages køb/salg relationer skiftes ud. Selve det at sælge en vare er bare et middel til at få en relation til medlemmer. Man skal belønne loyalitet og alle medlemmer skal føle sig værdsat. Man skal kunne skabe noget fælleskab og have en varig værdi”, sagde han blandt andet. Han anerkender at NGOer med deres medlemskaber har været gode til at rekruttere medlemmer gennem årene. Men ifølge iværksætteren kan det hurtigt gå den anden vej.

”De løbende betalinger må ikke blive en sovepude, for så er man i gang med at lukke sin forretning”.

Andreas Dirksen kan nu også kalde sig forfatter. Hans debutbog om abonnementsløsninger er netop udkommet og alle dagens deltagere fik et eksemplar med hjem.

Derudover bød konferencen på hele 5 break out sessions om alt fra Face2Face-fundraising, håndtering af medlemsdata over behavioural economics til forklaring af Cameo forbrugertyper.

Konferencen sluttede af med Marie Carmen Koppel og Benjamin Koppel, der spillede lækker soul, gospel og jazz i foyeren, mens der blev serveret juice og vin.

Tilbage