Uge 37: Årets fundrasingpriser uddelt

Fundraisingprisen og Engagementsprisen er netop blevet uddelt til den årlige fundraising konference i København. Priserne går til de velgørende organisationer, der i løbet af året har udvist særlige evner for god fundraising og god fundraisingskik eller har formået at engagere medlemmer, bidragydere og frivillige i en god sag.

Og vinderne er…

Vinderen af Fundraisingprisen blev Børns Vilkår. Organisationen vandt for deres allestedsnærværende ’Børnekaffe’-kampagne, som var et samarbejde med Cirkel K.
Udover hæderen vandt Børns Vilkår også kr. 8000, som er sponsoreret af Fundraisingbureauet. 

I begrundelsen for prisen siger juryen blandt andet: 

”Kampagnen er en flot materialisering af et virksomhedspartnerskab, som viser at der virkelig er penge og reach at hente i godt eksekverede partnerskaber. Takket være en god idé, et godt partnerskab og en flot eksekveret kampagne kan Børns Vilkår nu nå sit mål med initiativet om at udvide åbningstiden for BørneTelefonen, så den også er åben i morgentimerne fra kl. 9.00”.

Vinderen af Engagementsprisen blev Alzheimerforeningen, som var nomineret for deres ’Demensven’-kampagne. Kampagnen har indtil nu engageret over 100.000 demensvenner i Danmark, og i begrundelsen for prisen siger juryen blandt andet: 

”Med en stærk vilje er det i perioden 2016 til 2019 lykkedes at nå målet om at engagere over 100.000 demensvenner i Danmark. Hertil kommer de over 500 Demensven-partnerskaber, der er etableret med blandt andet demensvenlige supermarkeder, apoteker, busselskaber, idrætsforeninger, kultursteder, og børnehaver. Demensven-kampagnen kurerer ikke sygdommen, men gør den dog anderledes, fordi der er blevet skabt et sprog, en forståelse og et engagement landet over, som har potentialet til at gøre livet med demens lettere”.

Præmien var lagkage til hele organisationen.  

Oprindeligt var der 22 indstillede organisationer til de to priser, som blev kogt ind til syv nominerede kampagner. Priserne er indstillet af indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, ISOBRO, der med priserne ønsker at fremme den gode fundraising.

”ISOBRO ønsker at lade branchens bedste kampagner inspirere andre organisationers professionelle arbejde med fundraising. I år havde vi et utroligt stærkt indsamlingsfelt og jeg ønsker både indstillede og vindere stort tillykke med anerkendelsen”, siger generalsekretær i ISOBRO, Mette Grovermann.

De øvrige nominerede

Der var tre nominerede til Fundraisingprisen og fire nominerede til Engagementprisen. Til Fundraisingprisen var udover vinderen også UNICEF nomineret for deres ’Fredagsslik’-kampagne og Hjerteforeningen var nomineret for deres kampagne om uddeling af hjertestartere (Landsuddeling).

Til Engagementsprisen var udover Alzheimerforeningen følgende tre kampagner nomineret: Dyrenes Beskyttelse var nomineret for deres ’Burgrise’-kampagne, Pernille Ibsen Hauge (Kræftens Bekæmpelse) var nomineret for sin indsats for ’Stafet for livet’. Og så er kampagnen om et ’borgerforslag om en klimalov’ også nomineret. Bag den kampagne står 350 Klimabevægelsen, 92-gruppen, Care Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Den Grønne Studenterbevægelse, Det Økologiske Råd, Folkekirkens Nødhjælp, Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke, Vedvarende Energi, Verdens Skove og WWF Verdensnaturfonden.

Ønskes yderligere information om priserne, kontakt venligst generalsekretær 
Mette Grovermann på mg@isobro.dk.

Tilbage