Uge 19: ”Hvis det virker i New York og New Dehli vil også virke i Stockholm”

 

En af fundraisingkonferencens hovednavne er svenske Per Stenbeck. Han er kendt og anerkendt inden for svensk og international fundraising, og han har præget branchen i snart fire årtier. Han er en af hovedarkitekterne bag den svenske professionalisering af indsamlingsbranchen, og var den første i Sverige – trods modtand - til at indføre testamenteprogrammer i sin fundraising.

 

Per Stenbecks egen fundraisingkarriere begyndte hos Red Barnet i Sverige, hvor han fra 1980-1992 var informations- og indsamlingschef i organisationen. Dengang samlede man primært penge ind via medlemmer og via få events, og indsamlingen var slet ikke professionaliseret som i dag.

 

”Jeg tror slet ikke at ordet ”fundraising” fandtes, da jeg i sin tid begyndte hos Red Barnet. Og jeg havde ikke selv nogen anelse om, hvad ordet betød, da jeg første gang hørte det. Men jeg samlede en del erfaringer sammen fra blandt andet England og derfra tog det fart,” fortæller Per Stenbeck i podcasten ”Indsamlingspodden,” hvor han også fortæller, at han brugte lang tid på at mødes med andre indsamlingsorganisationer – ikke kun internt i Red Barnet - for at kunne professionalisere fundraisingen.

 

”Det vigtigste var at turde begynde helt forfra. Det var forbudt at sige ”det virker ikke hos os”. Derudover så jeg stort potentiale i flere nye ideer – blandt andet testamenter. Men der var en del modtand: ”Det er mod vores kultur”, sagde folk. Men det er jo bare skidtsnak. Hvis det virker i New York og New Dehli vil også virke i Stockholm. Og alle store organisationer har jo testemente-programmer i dag,” fortæller Stenbeck og fastslår:

”Dem der sagde: ’Det virker ikke hos os’, missede alle de nye muligheder”.

 

Per Stenbeck mener blandt andet, at den ædle kunst at fundraise kan koges ned til en simpel 3-trins proces: åbent hjerte, åbent sind, åben tegnebog. Hvad han helt præcis mener med det, og hvordan danske fundraisere kan bruge det i praksis, kan vi se frem til at høre, når han vil uddybe det i sin tale på årets konference. Når man spørger Per Stenback om, hvordan han selv holder et åbent hjerte og et åbent sind, så svarer han: ”Ved at holde mig klar” – og uddyber: ”Mine tre gyldne regler i fundaising er: Vær klar, vær modig og vær passioneret.”

 

Per Stenbeck er oprindeligt uddannet civiløkonom på Handelshøjskolen i Stockholm i 1970 (Stockholm School of Economics), og har siden sat sit præg på svensk og international fundraising i mere end 35 år, både som chef i Unicef, Greenpeace Nordic, Water Aid og Red Barnet. I dag er han selvstændig konsulent i Stenbeck Fundraising. Stenbeck går på scenen den 3. september kl. 10.15. Du kan købe din billet her.

Tilbage