Medlemsbegreb under forandring
Medlemsorganisationer oplever faldende medlemstal, mens indsamlingsorganisationer udfordres til at redefinere medlemskabsbegrebet og tilpasse sig digitale muligheder i 2024.
Artiklen er en udvidelse af Christian Sophus Ehlers' bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.
Medlemsbegrebet under forandring
Nogle typer af medlemsorganisationer, herunder navnlig fagforeninger og politiske partier, kæmper med en stor nedgang i medlemstal og en hurtig ændring af, hvad det vil sige at være medlem. For nogle brancher har dette medlemsfrafald nået et kritisk punkt, hvor faldet i medlemmer skaber en selvforstærkende negativ spiral.
På medlemsområdet står indsamlingsorganisationerne stærkere. Økonomisk set har mange af os haft succes med at udvide og maksimere værdien af vores støttebase gennem krydssalg. Ifølge en ny undersøgelse fra ISOBRO er indtjeningen i branchen steget, herunder indtægter fra medlemskontingenter, selvom der er stor variation mellem de forskellige medlemsorganisationer.
Selv med et fald i medlemstal hos nogle organisationer, har indsamlingsbranchen generelt haft succes med at tilskynde medlemmer til at yde faste månedlige bidrag ud over deres medlemskab.
Medlemmer og indsamling
Økonomiske bidrag fra privatpersoner og medlemstal er ikke nødvendigvis direkte forbundet; det er to forskellige ting.
Flere førende indsamlingsorganisationer, som jeg rådgiver om privatfundraising, oplever enten stagnation eller et fald i medlemstal, mens indtjeningen per donor er stigende! Vi har i indsamlingsbranchen evnet at generere mere indtjening fra hver enkelt donor.
Frivillige - men ikke medlemmer
Mange organisationer står over for udfordringer med at tiltrække den næste generation af medlemmer og frivillige til at overtage rollerne fra de ældre generationer.
Ifølge Børne- og Socialministeriets Frivillighedsundersøgelse, vælger flere frivillige at undlade medlemskab, selvom de bidrager med frivilligt arbejde i en organisation. Specielt blandt unge og yngre generationer ses en opfattelse af begrebet medlemskab som forældet og irrelevant. Dette mønster synes også at gælde for indsamlingsbranchen.
En ny form for medlemskab
Lad os tale om, hvad det betyder at være medlem af en civilsamfunds- eller indsamlingsorganisation. Vi skal udforske og udfordre medlemskabets natur i vores sammenhæng og overveje udviklingen af nye, digitale og fleksible medlemskabsformer. Det er samtidig vigtigt at drøfte, hvordan vi kan opfylde medlemmernes voksende behov for personlige tilbud.
Som indsamlingsorganisationer skal vi tilpasse og udvikle vores medlemstilbud og engagementsstrategier, både individuelt og som en samlet branche, for at imødekomme skiftende forventninger og adfærdsmønstre blandt vores medlemmer.
Om forfatteren
Christian Sophus Ehlers er selvstændig rådgiver for førende medlems- og indsamlingsorganisationer. Han rådgiver NGO’er, foreninger og civilsamfundet, når det handler om at få flere medlemmer, fastholde medlemmer og øge indtjeningen fra privatfundraising.