Jacob_Schjødt.jpg

Et forsker-blik på fremtiden

I dag har vi adgang til en overflod af effektive teknikker for at opnå støtte til vores sag. Men den nyeste forskning antyder, at anmodningstræthed vil præge fremtiden for fundraising.

Artiklen er en udvidelse af Jacob Schjødts bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.

I midten af 1970’erne blev de første studier om brugen af overtalelsesteknikker til indsamlingsformål udgivet. Idéerne var at teste effekten af korte sætninger, der kunne sættes i forlængelse af en anmodning for at øge donationssandsynligheden. Teknikkerne fik navne som foot-in-the-door, door-in-the-face, pique technique mv.

Teknikkerne var spændende af flere årsager, blandt andet fordi de satte tal på, i hvor høj grad vores donationsbeslutninger kunne påvirkes af ord, som intet havde med sagen at gøre. Værdien af forskningen var ikke at vise, at vi var manipulerbare – det vidste vi godt – men at vise hvor manipulerbare vi var, og hvilke teknikker vi alle kunne bruge, for at blive bedre til at manipulere.

Vi har i dag en overflod af velklingende, let-implementerbare og forførende teknikker til rådighed, som vi kan bruge til at få folk til at sige ’ja’ til at støtte vores gode sag. Men den nyeste forskning peger på, at fremtiden for fundraising vil blive præget af en anmodningstræthed.

Anmodningstræthed kommer bl.a. til udtryk i følgende tre tendenser:

1. Undvigelsesadfærd

Forskning viser, at folk er villige til at ofre tid og penge for at undgå en donationsanmodning: Vi tager en længere vej til vores bil, for at undgå at blive set af faceren, og vi er mindre tilbøjelige til at besøge en kommerciel hjemmeside, hvis vi forventer at blive mødt af en donationsanmodning fra en velgørende organisation.

2. Spamkategorisering

Teknologiske eller juridiske foranstaltninger sat i verden for at beskytte potentielle støttemedlemmer mod uønskede henvendelser. Herunder: Spamfiltre til din mailkonto, spamidentificerende apps til din telefon og facer-restriktioner på din gågade. Vidste du, at hver gang en NGO iværksætter en telemarketing-kampagne, kategoriserer 180.dk opkald fra det pågældende nummer som potential spam? Det er et problem for indsamlingsorganisationer.

 3. Manipulations-sensitivitet

Modtagerne af vores donationsanmodninger har efterhånden lært at identificere forsøg på manipulation. Det som var snedigt i 1970’erne er åbenlyst manipulerende i dag. Ny forskning viser, at billeder af grædende børn motiverer modtageren til at donere penge, men på samme tid irriterer det også modtageren. Så selvom billedet fremkalder en lyst til at stoppe gråden, tolkes billedet også som et forsøg på følelsesmæssig manipulation.

Resultatet er, at effekten af billedet annulleres af manipulations-sensitiviteten. Man kan sige, at det ender som en indsamlingsmæssig nulsumssituation. Her er et godt debatindlæg fra en kommerciel kontekst om samme emne.

Implikationer for fremtidens fundraising?

Der bruges stadig forskningsmidler på at udvikle nye varianter af gamle overtalelsesteknikker. Men der blæser også nye forsknings-vinde som dokumenterer og forholder sig til ovenstående problemer.

Fire overskrifter på løsninger som de præsenterer

1. Hav mod til at skrue ned for manipulation og giv jeres donorer ejerskab over relationen.

2. Anerkend at anmodninger kan være irriterende i jeres kommunikation.

3. Arbejd mere med segmentering, (når 5% af modtagere af en emailkampagne donerer, er der så nogle af de 95% som bliver småirriteret? Kan vi frasortere nogle af dem med et statistisk værktøj?)

4. Og så min egen kæphest: Bliv bedre til at evaluere for langsigtet gevinst. Spørg din organisation: Gør vores KPI’er os bedre til at skabe værdi på den lange bane eller gør de os bedre til at manipulere for kortsigtet vinding?

Fundraising i fremtiden vil i stigende grad være karakteriseret af forskellige tilgange til indsamling som anerkender og overkommer ovenstående udfordringer.

Om forfatteren 

Jacob Schjødt er Ph.D. studerende i privat donor fundraising på afdeling for afsætningsøkonomi på CBS. Hans forskning omhandler, hvordan velgørende organisationer kan samle penge ind for langsigtet gevinst herunder samspillet mellem livstidsværdi, frafald og opgraderinger. Jacob har tidligere arbejdet som facer og hvervet flere hundrede faste støtter til forskellige NGO'er. Derudover har Jacob arbejdet med kundeindsigter og kunderejser i en stor kommerciel virksomhed.

Nogle af vores medlemmer

Se alle vores medlemmer
  • Epilepsiforeningen
  • PsykiatriFonden
  • Sex & Samfund
  • TværkultureltCenter
  • KIT - Kirkenes Integrationstjeneste
  • Amnesty International
  • Mission10forty
  • Muskelsvindfonden
  • Intact Denmark
  • Børne cancer fonden
  • parkinsonsforeningen
  • DFS
  • Verdens Børn
  • Den Kristne Internationale Ambassade i Jerusalem
  • Frelsens hær
  • EXIST
  • Forælder Fonden
  • Kirkens Korshær
  • Thin Blue line Denmark
  • Care Danmark
  • Ronald McRonald McDonald
  • Hjernerystelsesforeningen
  • mercy ships
  • Emmaus fonden
  • Dannerhuset
  • LittleBigHelp
  • Ulykkespatientforeningen
  • Fugleværnsfonden
  • Hjælp Din Næste
  • Danske Hospitalsklovne
  • FrikirkeNet
  • Dignity
  • Aktion  Børnehjælp
  • DRC Dansk Flygtningehjælp
  • Dansk Kvindesamfund
  • Parasport Danmark
  • Norea Mediemission
  • Ghana Venskab
  • STH - Servicehunde til handicappede
  • Dansk Balkan Mission
  • MSF logoNY
  • Diakonissestiftelsen
  • Bevar Ukraine
  • Miljøbevægelsen NOAH
  • Open Doors Denmark
  • Syvende Dags Adventistkirken
  • Agape (Foreningen Agape)
  • The Why Foundation
  • hjernesagen
  • TUG - Tandsundhed Uden Grænser
  • Dansk Blindesamfund
  • CoolUnite Fonden
  • Brystkræftforeningen
  • Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
  • Familier med Kræftramte Børn
  • Metodistkirken i Danmark
  • Pindsvinevennerne i Danmark
  • Autismeforeningen
  • Evangelisk Luthersk Missionsforening
  • Diabetesforeningen
  • Rådet For Grøn Omstilling
  • SIND
  • Psoriasisforeningen
  • Den Katolske Kirke i Danmark
  • Bryd Tavsheden
  • For Lige Vilkår
  • sos børnebyerne
  • Dansk Missionsråd
  • Dansk Oase
  • Human Practice Foundation
  • Børnenes Kontor, København
  • Den Danske Israelindsamling
  • Depressionsforeningen
  • Make a Wish - Ønskefonden
  • Apostolsk Kirke
  • Børnesagens Fællesråd
  • dyrenes beskytttelse medlem
  • Scleroseforeningen
  • Mødrehjælpen
  • Børnehjælpsdagen
  • Menighedsplejen i Danmark
  • KLF, Kirke og Medier
  • Ældre Sagen
  • Kvisten
  • KFUM's Sociale Arbejde
  • IAS (International Aid Services Danmark)
  • Missionsfonden
  • FANT - Football for a New Tomorrow
  • Childrens Mission
  • Nyreforeningen
  • folkekirkens nødhjælp
  • WWF Verdensnaturfonden
  • Gigtforeningen
  • CareForOthers
  • Evangelisk Luthersk Netværk
  • BIbellæser-Ringen i Danmark
  • Lungeforeningen
  • Kattens Værn
  • cystisk fibrose
  • Børns Voksenvenner
  • Danske Seniorer
  • Danmission
  • FødevareBanken
  • Spedalskhedsmissionen
  • UNICEF Danmark
  • Red Barnet
  • Kofoeds Skole
  • World Animal Protection Danmark
  • Foreningen Roskilde Festival
  • irc
  • Herlufsholm Skole og Gods
  • LGBT
  • WeShelter
  • Det Danske Spejderkorps
  • Bibelselskabet
  • Dansk Skoleskak
  • GirlTalk
  • Røde Kors
  • Y's Men Region
  • Morgen Caféen (Fonden Morgencafé for hjemløse)
  • Dansk Bibel-Institut
  • Menighedsfakultetet
  • Evangelisk Frikirke Danmark
  • Gadens Børn NY
  • AMIS
  • Det Nationale Sorgcenter
  • Land of Hope
  • Dansk Vietnamesisk Forening
  • Hjerteforeningen
  • ZOO
  • Israelmissionen
  • Danske Sømands- og udlandskirker
  • Børneulykkesfonden
  • Danmarks Veteraner
  • Københavnerkirken
  • YWAM Logo
  • Lions
  • MAF
  • Danish International Adoption
  • Sankt Lukas Stiftelsen
  • DBU
  • Terre Des Hommes
  • Alzheimerforeningen_logo
  • Endometriose Foreningen
  • Soroptimist International Danmark
  • Danmarks Naturfredningsforening
  • Kristeligt forbund for Studerende
  • ADHD
  • Kirkefondet
  • Sølund Musikfestival
  • KFUK's Sociale Arbejde
  • Hjerneskadeforeningen
  • Sømandsmissionen
  • TrygFondens Familiehus
  • Danske Kirkers Råd
  • Brødremenighedens Danske Mission
  • Dyreværnet - Værn for Værgeløse Dyr
  • ADRA Danmark
  • BHCF
  • Børn og Tro
  • Landsforeningen Bedre Psykiatri
  • DFOI
  • Vedvarende Energi
  • UNHCR
  • Foreningen Cancerramte Børn
  • caritas
  • Red Orangutangen (Orangotang fonden)
  • Foreningen Grønlandske Børn
  • Forældre og Sorg
  • LyLe (Patientforeningen Lymfekræft og Leukæmi)
  • Broen Danmark
  • Viva Danmark
  • Kristeligt Handicapforening
  • Promissio
  • Dansk Europamission
  • Anima
  • Dansk Ornitologisk Forening
  • New Life Outreach (NLO)
  • Julemærkefonden
  • AgapeIndien
  • Blå Kors
  • Prostatakræftforeningen PROPA
  • Cyklistforbundet
  • Øjenforeningen, Værn om synet
  • Gotvedinstituttet
  • Refugees welcome
  • Areopagos
  • børns vilkår
  • PlanBørnefonden
  • Retten Til Liv
  • Growing Trees Network Foundation
  • OvaCure
  • Hus forbi
  • Indre Mission
  • Baptistkirken
  • Organdonation - Ja tak!
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Luthersk Mission
  • Café Exit
  • RescueTeam
  • Mission Uden Grænser
  • SMIL Fonden
  • Hospice Forum Danmark
  • LøkkeFonden
  • Mellemfolkeligt Samvirke
  • Det Kærlige Måltid
  • Plastic Change
  • Mission Afrika
  • Ordet og Israel
  • AsmaAllergiDanmark
  • Aids fondet
  • UFF Humana
  • Oxfam Danmark
  • Den Danske Naturfond
  • KFUM's Soldatermission i Danmark
  • Silkeborg Oasekirke
  • Verdens Skove
  • Ventilen Danmark
  • Mission Øst
  • Aktive kristnes Omsorgsarbejde (AKO Danmark)
  • Operation Mission
  • Danish Muslim Aid
  • BørneBasketFonden
  • MOSAIK (Pinsekirkerne i Danmark)
  • Dansk Folkehjælp
  • Mejerifolk uden Grænser
  • Landsforeningen LEV
  • IMS
  • Red Barnet Ungdom
  • Dansk Vegetarisk Forening
  • kfum kfuk
  • MM
  • FDF, Frivilligt Drenge- og Pige Forbund
  • BørnSulter
  • Ungdommens Røde Kors
  • Dansk Armeniermission
  • ImpactChurch