Fem vigtige og oversete KPI’er i fundraising
I en artikelserie på fem faglige artikler vil Jacob Schjødt, forsker i privat fundraising dele ud af den viden han har fået ved at nærstudere feltet i flere år.
Der var simpelthen for meget god viden, til at han kan holde den for sig selv længere. Jacob Schjødt er Danmarks eneste forsker i privat fundraising og han vil i en artikelserie på ISOBROs kanaler dele ud af sine indsigter om, hvordan du optimerer din fundraising og maksimerer overskuddet til det velgørende formål.
Fra facer til forsker
Selv blev Jacob Schjødt en del af branchen, da han arbejdede som facer i sin studietid. Her blev han fascineret af, hvordan man kunne overtale folk til at støtte en god sag.
”Jeg faldt for fundraising fordi jeg synes, at mennesker er spændende, og fordi jeg elsker at arbejde analytisk. Men også fordi jeg generelt mener, at folk giver for få penge til velgørenhed,” siger Jacob Schjødt.
Derfor begyndte han at udforske, hvordan man kan forbedre effektiviteten af sine fundraisingindsatser
Schjødts forskning fokuserer på privat fundraising, herunder erhvervelse, fastholdelse og opgradering af donorer. Han understreger vigtigheden af at forstå alle tre områder og deres indbyrdes sammenhæng for at optimere indsamlingsresultaterne.
Tre kernebegreber og livstidsværdi
"Vi skal kunne skrue effektivt på de tre knapper: erhvervelse, fastholdelse og opgradering," siger Schjødt. "Hvis man kun har blik for én af dem, så mangler man noget essentielt. Optimalt set skal alle de ting vi gør, bidrage så meget som muligt til, så vi får flest mulige midler ind på den lange bane. Derfor kommer der også et indlæg om livstidsværdi, som ligesom danner en cirkel rundt om de tre kernebegreber,” fortæller Jacob Schjødt.
I den kommende artikelserie, hiver Jacob Schjødt nogle af de ting ind fra forskningen, som han tror er allermest spændende for fundraisere i Danmark, og hvor han samtidig har stor tillid til resultaterne.
”Det er noget, jeg vurderer, er meget tæt på den hverdag, fundraisere i Danmark befinder sig i. Det er emner, der relaterer sig direkte til de arbejdsopgaver de har,” fortæller han.
Udfylder et videnshul i branchen
Med en PH.D.-afhandling på vej er Jacob Schjødt fast besluttet på at dele sine indsigter med fundraisingfællesskabet. Der sker simpelthen for ofte, at han tænker: ”Okay, det her skal alle vide!” når han støder på et forskningsresultat eller en indsigt. Det gør han nu noget ved med de fem artikler, hvor den sidste i rækken behandler væsentlige men ofte oversete parametre, du skal vurdere din kampagne ud fra.
Samlet bliver de fem artikler en ’best of’ til grundlæggende fundraising-forståelse, så du kan allokere budget og ressourcer de bedste steder hen.
”Jeg har altid troet meget på velgørenhedsorganisationers potentiale og har selv doneret mindst 5 % af min indkomst til velgørenhed de sidste syv år. Så det ligger mig meget på sinde at hjælpe, og jeg tænkte, at en god måde at gøre det på, ville være at identificere et videnshul i branchen, som jeg ville kunne udfylde,” siger Jacob Schjødt.
Du vil i de kommende måneder frem til sommerferien kunne læse fem artikler med de væsentligste indsigter fra Jacobs forskning inddelt i følgende overskrifter: Erhvervelse, fastholdelse, opgradering, LTV – livstidsværdi og det lille ekstra. Første artikel kommer 9. april.