Marie Dreier Lykkebo funky.jpg

Ekspert: En digital yuppie-æra er slut

Den frie leg og de hurtige penge hører fortiden til, og banken mangler tryllestøv. Ad spend bliver i højere grad gætværk. Apple stripper URL’er, EU begrænser dataudveksling med Meta og Google, og vores støtter skal give accept til, at vi må se, hvordan de interagerer med vores e-mails. Vores legeplads begynder i det hele taget at ændre form til det uigenkendelige. Derfor bliver 2024 en særligt spændende tid, for med udfordringer kommer kreativitet.

Artiklen er en udvidelse af Marie Lykkebo Dreiers bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024

Når vi kigger på fastholdelsen af støtter baseret på, hvor deres engagement startede, samt hvilken kilde, de er hvervet fra, så er det hverken en nyhed eller en hemmelighed, at de, der selv vælger at tilslutte sig klubben, bliver hos os længere. Det er egentlig bare logik, som skal bære vores fundraising-aktiviteter fremadrettet. Medlemsengagement handler ikke kun om at overleve, men om at trives.

Fællesskabet er guld

Vil du gerne have flere støtter? Vil du gerne have, de bliver længere? Vil du gerne have, de giver mere? Sig JA til mig og vi har knyttet bånd – vi er enige. Adfærdspsykologien kommer i højere grad til at være en vigtig brik i vores arbejde med privat fundraising. Vi kan ikke længere måle og veje alt, så vi må sætte vores lid til, at tillidsfulde relationer bringer os tættere. Vi skal skabe fællesskaber frem for forretning, fordi netop det er den gode, bæredygtige forretningsmodel.

Når animationsvirksomheden Kurzgesagt spytter velfortalte informationsvideoer ud til deres mere end 21 millioner subscribers, uden at kræve noget til gengæld, køber vi vores julegaver fra Kurzgesagts shop. Og når brugerne af den gratis, krypterede besked-app Signal, gentagne gange, frivilligt donerer penge til Signal, er det fordi vi værdsætter produkt og mission, og ikke mindst det lille anerkendelses-badge som smykker vores profil. Og når nyhedsmediet Zetland får os til at bruge vores tid og tillid på at hverve vores venner, familie og kollegaer til klub Zetland. Så er det simpelthen fordi de har knækket den adfærdspsykologiske kode - at vi føler os forbundne. Det bør inspirere os.

Vi sælger værdi

”Men vi sælger jo ikke et produkt” tænker du måske. Korrekt, vi sælger noget meget bedre: nemlig fred i verden, glade børn, sikker sex, mindre diabetes, raske floddelfiner. Det er da en klub, man har lyst til at være med i. Vi sælger virkelighed, fremtid og håb.

”Adfærdspsykologien kommer i højere grad til at være en vigtig brik i vores arbejde med privat fundraising. Vi kan ikke længere måle og veje alt, så vi må sætte vores lid til, at tillidsfulde relationer bringer os tættere.”

Vi skal simpelthen blive bedre til at tilbyde en relation, som giver værdi. Vi skal se på den samlede konverteringsrejse ikke bare 1- step, 2-step, men 20-step eller endda 100- step. Hvis det styrker relationen, er tiden og antallet mindre betydningsfuldt.

Ud over at bruge metoderne, vi allerede kender fra relationsmarketing, betyder det, at vi i højere grad må arbejde med dynamisk indhold ud fra indsigter på den enkelte platform. Det betyder, at vi må forstå og acceptere præmissen om, at den reelle konvertering er vores endegyldige måleparameter, og at vi derfor må indtænke langt flere konverteringer i en livstid uagtet om, de har økonomisk karakter. Det betyder, at vi må arbejde strategisk med vores brand som centralt fokus for vores fundraising aktiviteter. Og det betyder, at vi skal være bedre til at lytte og selvfølgelig fortsætte med at bruge alle de kreative ideer og redskaber, vi kan komme i nærheden af. Det håber jeg at se i 2024.

Om forfatteren

Marie Lykkebo Dreier er ekspert i marketing, digital fundraising og medlemsloyalitet. Hun har en baggrund som kreativ konceptudvikler og tekstforfatter toppet op med en kandidat i kommunikation og marketing. Marie har både arbejdet på bureausiden og kundesiden, og er særligt optaget af effektmåling, den gode brugerrejse og adfærdspsykologi. I dag hjælper Marie medlemsorganisationer med forretnings- og konceptudvikling som konsulent i dofundraising.

Nogle af vores medlemmer

Se alle vores medlemmer
  • Epilepsiforeningen
  • PsykiatriFonden
  • Sex & Samfund
  • TværkultureltCenter
  • KIT - Kirkenes Integrationstjeneste
  • Amnesty International
  • Mission10forty
  • Muskelsvindfonden
  • Intact Denmark
  • Børne cancer fonden
  • parkinsonsforeningen
  • DFS
  • Verdens Børn
  • Den Kristne Internationale Ambassade i Jerusalem
  • Frelsens hær
  • EXIST
  • Forælder Fonden
  • Kirkens Korshær
  • Thin Blue line Denmark
  • Care Danmark
  • Ronald McRonald McDonald
  • Hjernerystelsesforeningen
  • mercy ships
  • Emmaus fonden
  • Dannerhuset
  • LittleBigHelp
  • Ulykkespatientforeningen
  • Fugleværnsfonden
  • Hjælp Din Næste
  • Danske Hospitalsklovne
  • FrikirkeNet
  • Dignity
  • Aktion  Børnehjælp
  • DRC Dansk Flygtningehjælp
  • Dansk Kvindesamfund
  • Parasport Danmark
  • Norea Mediemission
  • Ghana Venskab
  • STH - Servicehunde til handicappede
  • Dansk Balkan Mission
  • MSF logoNY
  • Diakonissestiftelsen
  • Bevar Ukraine
  • Miljøbevægelsen NOAH
  • Open Doors Denmark
  • Syvende Dags Adventistkirken
  • Agape (Foreningen Agape)
  • The Why Foundation
  • hjernesagen
  • TUG - Tandsundhed Uden Grænser
  • Dansk Blindesamfund
  • CoolUnite Fonden
  • Brystkræftforeningen
  • Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
  • Familier med Kræftramte Børn
  • Metodistkirken i Danmark
  • Pindsvinevennerne i Danmark
  • Autismeforeningen
  • Evangelisk Luthersk Missionsforening
  • Diabetesforeningen
  • Rådet For Grøn Omstilling
  • SIND
  • Psoriasisforeningen
  • Den Katolske Kirke i Danmark
  • Bryd Tavsheden
  • For Lige Vilkår
  • sos børnebyerne
  • Dansk Missionsråd
  • Dansk Oase
  • Human Practice Foundation
  • Børnenes Kontor, København
  • Den Danske Israelindsamling
  • Depressionsforeningen
  • Make a Wish - Ønskefonden
  • Apostolsk Kirke
  • Børnesagens Fællesråd
  • dyrenes beskytttelse medlem
  • Scleroseforeningen
  • Mødrehjælpen
  • Børnehjælpsdagen
  • Menighedsplejen i Danmark
  • KLF, Kirke og Medier
  • Ældre Sagen
  • Kvisten
  • KFUM's Sociale Arbejde
  • IAS (International Aid Services Danmark)
  • Missionsfonden
  • FANT - Football for a New Tomorrow
  • Childrens Mission
  • Nyreforeningen
  • folkekirkens nødhjælp
  • WWF Verdensnaturfonden
  • Gigtforeningen
  • CareForOthers
  • Evangelisk Luthersk Netværk
  • BIbellæser-Ringen i Danmark
  • Lungeforeningen
  • Kattens Værn
  • cystisk fibrose
  • Børns Voksenvenner
  • Danske Seniorer
  • Danmission
  • FødevareBanken
  • Spedalskhedsmissionen
  • UNICEF Danmark
  • Red Barnet
  • Kofoeds Skole
  • World Animal Protection Danmark
  • Foreningen Roskilde Festival
  • irc
  • Herlufsholm Skole og Gods
  • LGBT
  • WeShelter
  • Det Danske Spejderkorps
  • Bibelselskabet
  • Dansk Skoleskak
  • GirlTalk
  • Røde Kors
  • Y's Men Region
  • Morgen Caféen (Fonden Morgencafé for hjemløse)
  • Dansk Bibel-Institut
  • Menighedsfakultetet
  • Evangelisk Frikirke Danmark
  • Gadens Børn NY
  • AMIS
  • Det Nationale Sorgcenter
  • Land of Hope
  • Dansk Vietnamesisk Forening
  • Hjerteforeningen
  • ZOO
  • Israelmissionen
  • Danske Sømands- og udlandskirker
  • Børneulykkesfonden
  • Danmarks Veteraner
  • Københavnerkirken
  • YWAM Logo
  • Lions
  • MAF
  • Danish International Adoption
  • Sankt Lukas Stiftelsen
  • DBU
  • Terre Des Hommes
  • Alzheimerforeningen_logo
  • Endometriose Foreningen
  • Soroptimist International Danmark
  • Danmarks Naturfredningsforening
  • Kristeligt forbund for Studerende
  • ADHD
  • Kirkefondet
  • Sølund Musikfestival
  • KFUK's Sociale Arbejde
  • Hjerneskadeforeningen
  • Sømandsmissionen
  • TrygFondens Familiehus
  • Danske Kirkers Råd
  • Brødremenighedens Danske Mission
  • Dyreværnet - Værn for Værgeløse Dyr
  • ADRA Danmark
  • BHCF
  • Børn og Tro
  • Landsforeningen Bedre Psykiatri
  • DFOI
  • Vedvarende Energi
  • UNHCR
  • Foreningen Cancerramte Børn
  • caritas
  • Red Orangutangen (Orangotang fonden)
  • Foreningen Grønlandske Børn
  • Forældre og Sorg
  • LyLe (Patientforeningen Lymfekræft og Leukæmi)
  • Broen Danmark
  • Viva Danmark
  • Kristeligt Handicapforening
  • Promissio
  • Dansk Europamission
  • Anima
  • Dansk Ornitologisk Forening
  • New Life Outreach (NLO)
  • Julemærkefonden
  • AgapeIndien
  • Blå Kors
  • Prostatakræftforeningen PROPA
  • Cyklistforbundet
  • Øjenforeningen, Værn om synet
  • Gotvedinstituttet
  • Refugees welcome
  • Areopagos
  • børns vilkår
  • PlanBørnefonden
  • Retten Til Liv
  • Growing Trees Network Foundation
  • OvaCure
  • Hus forbi
  • Indre Mission
  • Baptistkirken
  • Organdonation - Ja tak!
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Luthersk Mission
  • Café Exit
  • RescueTeam
  • Mission Uden Grænser
  • SMIL Fonden
  • Hospice Forum Danmark
  • LøkkeFonden
  • Mellemfolkeligt Samvirke
  • Det Kærlige Måltid
  • Plastic Change
  • Mission Afrika
  • Ordet og Israel
  • AsmaAllergiDanmark
  • Aids fondet
  • UFF Humana
  • Oxfam Danmark
  • Den Danske Naturfond
  • KFUM's Soldatermission i Danmark
  • Silkeborg Oasekirke
  • Verdens Skove
  • Ventilen Danmark
  • Mission Øst
  • Aktive kristnes Omsorgsarbejde (AKO Danmark)
  • Operation Mission
  • Danish Muslim Aid
  • BørneBasketFonden
  • MOSAIK (Pinsekirkerne i Danmark)
  • Dansk Folkehjælp
  • Mejerifolk uden Grænser
  • Landsforeningen LEV
  • IMS
  • Red Barnet Ungdom
  • Dansk Vegetarisk Forening
  • kfum kfuk
  • MM
  • FDF, Frivilligt Drenge- og Pige Forbund
  • BørnSulter
  • Ungdommens Røde Kors
  • Dansk Armeniermission
  • ImpactChurch