Drop administrationsprocenten og fortæl sandheden
Klichéerne om lave administrationsprocenter skaber en misvisende opfattelse af effektivitet i velgørende organisationer - lave omkostninger garanterer ikke altid formålsopfyldelse.
Artiklen er en udvidelse af Stig Fogs bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.
”Støt os. Kun 7 % går til administration.” ”100 % til sagen.” ”Ubeskåret til formålet.”
Du kender dem godt. Fraserne. Klicheerne. Sætningerne, der fastholder giverne og befolkningen i den tro, at velgørende arbejde handler om, hvor få udgifter, vi har.
Men det er jo løgn.
En administrations- eller omkostningsprocent siger intet om hvor mange penge, der går til formålet. Derimod spænder vi ben for hinanden og os selv ved at omtale en lav administrationsprocent, som noget positivt eller særligt tillidsvækkende.
Hvad er lave administrationsprocenter udtryk for? At vi kun ansætter mennesker på baggrund af den kvalifikation, at de vil nøjes med lav eller ingen løn? At revisor er billig og kun overfladisk kontrollerer regnskaberne. At vores IT-system består af post IT-blokke og at alle penge sendes direkte ud af landet uberørt af menneskehjerne og kvalificeret faglighed?
Organisationer! Fundraisere! Foren Eder!
Lad os sammen insistere på at fortælle sandheden. Nemlig at lave administrationsprocenter intet siger om organisationens evne til at opfylde formålet for giverens donation. Den grove version er, at organisationer, der bruger alle fru Hansens penge på formålet, er ubehjælpsomme amatører, fordi enhver fundraiser ved, at det ikke handler om at begrænse omkostningerne, men om at optimere overskuddet.
Når vi bliver ved med at kommunikere om vores lave omkostninger, fastholder vi et forældet billede af, hvordan professionelle organisationer arbejder. Vi har respekt for vores donorer. Og i respekt for dem, så investerer vi nogle af donors penge på at få andre til også at bidrage. På den måde får vi flere penge til formålet – og det vel det, vi er forpligtede på?
Det vil være respektløst at anvende alle givers penge på formålet. Det vil være at tage givers ønske alvorligt, hvis vi bruger deres bidrag til at få flere bidrag og dermed optimerer det beløb, vi kan anvende på vores formål.
Det vil give respekt, hvis vi åbent og ærligt fortalte, at administrationsomkostninger (ud over at være elastik i metermål) intet billede giver af, om vi er dygtige til vores arbejde – og i hvilken grad vi lever op til formålet. Og at lave indsamlingsomkostninger heller ikke siger noget om, hvor mange penge vi har til at hjælpe netop vores målgruppe.
At være fundraiser er en faglighed. Lad os være stolte af og værne om vores professionelle arbejde. At fortsætte med at fortælle om lave administrations- og indsamlingsomkostninger bidrager ikke til det.
Om forfatteren
Stig Fog er en af fundraising-branchens mest rutinerede aktører. Tidligere har Stig bla. været indsamlingsleder i Folkekirkens Nødhjælp samt medstifter og formand for ISOBRO. Stig har siden 2005 været selvstændig konsulent med over 100 danske og internationale organisationer på kundelisten samt projektleder for Danmarks Indsamling siden 2007.