Debat: Foreninger bør kategoriseres som lavrisikokunder i banksektoren
Frivilligengagementet trues af en stadig voksende byrde af administrativt arbejde, især i forhold til banksektoren. Denne byrde underminerer foreningernes formål og effektivitet, hvilket kræver en grundlæggende ændring i bankernes kategorisering.
Nedenstående er bragt som et debatindlæg i Jyllands-Posten den 9. april 2024. Følgende organisationer har udarbejdet indlægget i fællesskab: ISOBRO, Danske Seniorer, DGI, DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, Civilsamfundets Brancheforening, DFS - Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske Handicaporganisationer (DH).
Foreninger drukner i administrativt arbejde
Den danske foreningsverden står over for udfordringer, hvor administrativt arbejde truer engagementet hos frivillige. Det er særligt bankernes næsten endeløse krav til dokumentation og gebyrer, der er et centralt problem for fortsat engagement.
Politikere har foreslået løsninger som basal betalingskonto og digital registreringsløsning, hvilket er et skridt i den rigtige retning. Dog adresserer disse løsninger ikke det centrale problem: hvidvaskloven. Hvidvasklovgivningen tvinger banker til at behandle foreninger som højrisikokunder.
Lavrisikokunder
En akut og grundlæggende ændring i bankernes tilgang til og kategorisering af foreningerne som lavrisikokunder er afgørende for at reducere administrativt arbejde og sikre foreningernes trivsel.
En re-kategorisering er forudsætningen for, at politikernes ellers udmærkede løsninger får en reel effekt for foreningerne. For ingen stiller op på en generalforsamling for at drukne i administrativt arbejde. Man stiller op for at skabe aktive, dannende og demokratiske fællesskaber
Læs hele debatindlægget på Jyllands-Posten her.