Danser med donorer
Målet må være: Alle donationer skal efterlade følelsen af at have gjort noget ganske særligt. Den følelse vil jeg bruge 2024 på at fastholde og forstærke. Det store spørgsmål er: Hvordan?
Artiklen er en udvidelse af Maya Schüsters bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.
"Igen i år vil jeg gerne sige tak for julegaven. Jeg elsker den, som jeg elsker de andre gaver fra jer💚 Tak for at gøre det at være medlem hos jer til noget ganske særligt🥰"
Beskeden landede i indbakken, efter vores julebrevhavnede i postkassen hos Marie, en af vores faste Naturbeskyttere. Den varmede og bliver samtidig rettesnor for mit 2024.
Målet må være: Alle donationer skal efterlade følelsen af at have gjort noget ganske særligt. Den følelse vil jeg bruge 2024 på at fastholde og forstærke.
Det store spørgsmål er: Hvordan? 2024 er fyldt med muligheder. Automatisering. AI. En million nye platforme. Hvorfor ikke fundraise i udlandet?
Alle disse muligheder… Jeg kommer ikke til at smække døren i hovedet på dem. Men jeg vil være varsom med kun at åbne for dem, der gør min kernefortælling skarpere. Jeg er nemlig overbevist om, at det er den, der giver folk følelsen.
Fald ikke for fristelsen
Og den kan godt være lidt svær at holde fast i, hvis man lader omverdenen sætte dagsordenen. Du er vel aldrig faldet for fristelsen og har automatiseret noget, bare fordi dit mailprogram tillod det?
Brugt et AI-genereret foto bare fordi man kan? Lavet en Facebook-challenge fordi en organisation i England havde et hit med en? Snakket insisterende om noget, du ikke normalt snakker om, fordi det fyldte i medierne? Det har jeg selvfølgelig heller ikke…
Men i 2024 vil jeg danse efter min egen pibe. Ikke mediernes, fondenes, reklamebureauernes eller konkurrenternes. Jeg vil tale til min målgruppe i øjenhøjde og vægte transparens, nærhed og historiefortælling. Fordi det skaber engagement om MIN sag. Jeg ved jo godt, at der er andet i verden end mig og min sag. Også for dem, der donerer. Medlemsbegrebet er i opløsning. Reglerne strammes. Techgiganterne tager vores data. Din nabo har sikkert lige fået godkendt en indsamling hos Civilstyrelsen.
Så hvad gør vi i 2024? Vi samarbejder
For hvad nu, hvis tendensen i 2024 bliver orange. Og jeg har malet hele butikken kernefortællings-grøn? Skal jeg så i panik løbe ud og købe spraymaling? Nej, så ringer jeg til nogen, der er gode til orange. I stedet for at opfinde dybe tallerkner, vil jeg hellere samarbejde med nogen, der har købt rigeligt.
I stedet for at ”låne” dagsordener og forvirre donorer, kommer vi til at samarbejde og gøre hinanden stærkere. Og mens Danmark er rigtig dårlig til at passe på den vilde natur, er vi faktisk ret gode til fundraising. 2024 bliver et godt år for os, der kan trylle én krone om til tre, gøre verden lidt rarere at være i og skabe glæde hos dem, der hjælper os med det.
Men lykkes vi med at vække stærke følelser, skal vi kunne rumme hele spektret. Se engang, hvad Per skriver til mig: ”Hvem helvede siger, verden bliver bedre af det? Fuck jeres stalinistiske smudspropaganda.”
Per står næppe på min julegaveliste i 2024. Han ville næppe nogensinde støtte os, uanset hvordan vi så formulerede vores budskaber. Men budskaberne rammer ham. Ellers havde han ikke brugt tid på at skrive. Både Pers og Maries besked viser, at en stærk kernefortælling taler stærkt til folks følelser. Så fortællingen slutter ikke her, men ligger stadig på mit skrivebord i 2024.
Om forfatteren
Jeg tjente til studielivet med job som facer og siden phoner. Som færdiguddannet cand. mag i russisk og tværkulturelle studier dumpede jeg tilfældigt ned i en NGO. Og så endnu en. Og så fortalte en kollega, at efter tre fastansættelser, kommer man aldrig ud! Så jeg slog rødder. Meget passende sidder jeg nu med fundraising, kampagner og marketing i Naturfonden. Jeg har rodet med alt fra fonde, frivillige, virksomhedssamarbejder og events. Men jeg er allerbedst til kampagner, digital fundraising og udvikling. Jeg deler gerne erfaringer, resultater og visioner over kaffe eller en fancy præsentation.